דילוג לתוכן הראשי

רשומות

שיר בשבח הספר "מה שאלוהים לא יכול"

מעריץ מסתורי מן העולם החרדי של הספר "מה שאלוהים לא יכול" (אומר שעובד בהייטק) שלח לי שיר שחיבר בשבח הספר, בסגנון המשוררים היהודים בימי הביניים.  השיר במשקל יתד ושתי תנועות יתד ושתי תנועות יתד ותנועה, בדלת וסוגר. וְאוּלָם דַּע גְּאוֹן עֻזּוֹ וְקָדְשׁוֹ  / בְּיִשְׂרָאֵל שְׁמוֹ הָדָר תְּהִלָּה וּמָתַק לִי דְּבַר סִפְרוֹ בְּחֵילוֹ /  וְלִיכֹלֶת אֱלוֹהַּ שָׂם גְּבוּל לָהּ וּמִשְׁמֶרֶת לְמִשְׁמֶרֶת חֲקָקוֹ / וְהוּא מַחְסוֹם לְפוֹרְצִים בָּהּ פְּלִילָה אֲשֶׁר שָׁגוּ בְּדָבָר הוּא לְאַיִן / וְרַעֲיוֹן לֹא יְצֻיַּר רַק בְּמִלָּה וְשִׂכְלָם זַח נְטוֹת הַפְרֵז בְּכוֹחוֹ / וְהִיא כוֹחוֹ וְהִיא אֵינָה שְׁלִילָה וכתב לי: זה ראשי פרקים שבראשי פרקים מספר הנורא שיסד רבינו שליט''א ואשנן אשר שניתי שהנה אני מפקיד בזאת חותמי ופתילי ומטי להשביע העט לרנן בשבח רבינו שליט''א בשירה ערוכה במשקל מצומצם כדת דונש ושלמה ויהודה משה ואברהם. עכ"ל. וכוונתו בסוף דבריו כמובן למשוררים הגדולים של ימי הביניים: דונש בן לברט, שלמה אבן גבירול, יהודה הלוי, משה אבן עז...

תשובה לשואל בעניין ספרי "מה שאלוהים לא יכול"

שלום רב וחנוכה שמח גם לך. אשיב על דבריך ושאלותיך כסדר. לתועלת העניין אני מצטט מדבריך תחילה ועונה עליהם, ואף חילקתי מכתבך לפיסקאות ומיספרתין למען הסדר הטוב. א קודם כל שיהיה חנוכה שמח ומאיר!.. ועתה אגש לענייין עצמו. לצורך ההוגנות גילוי נאות: אני נולדתי כחסיד ויזניץ בגיל מוקדם אכלתי מעץ הדעת וכמעט שהתפקרתי עד שסמכני ה' ברחמיו וכו' ונהייתי לאיש חב"ד. אני עשיתי את המסלול ההפוך. ואין כוונתי שהייתי פעם חב"די ממש – ירחם האלוה על נשמתי – אלא שהכרתי היטב אותם ואת תורתם ממנה התאכזבתי, ומצאתיה שקר! כמובן חב"ד עדיפה מוויז'ניץ... וטוב מזה ומזה – לפי דעתי – רמב"מיזם! והשי"ת ברחמיו יושיע דור אובד. ב אני מעיין הרבה מאוד בקבלה ובחסידות ובפרט בתורת חב"ד. יחד עם זאת  אני אוהב מושבע של מחקר אקדמאי! ולכן מצד זה איני נושא פנים למי שיהיה. והנה לכן אני מקבל את טענתך בענין נמנע הנמנעות אצל הרשב"י לחלוטין כלומר שכנראה הרשב"א אינו יכול לשמש כמקור לענין זה כפי שהחסידות עושה בו שימוש!. ואיני רואה כל טעם וסבה לנסות להצדיק זאת בדרכי...

ככלב שב על קיאו כסיל שונה באיוולתו: בערגשטיין, הרמ"ק והנמנעות

מיודענו אברהם בערגשטיין, שבחורף שעבר חלקתי לו מנה יפה על פטפוטיו בבעיית הנמנעות, ליקק את פצעיו ושב לעסוק בנושא. גם הפעם אין הוא מואיל לגלות לקוראיו עם מי הוא מתווכח, ורק חוזר על ניסוחיו המשעשעים על "דעת הטועים", "דעה נפסדת", "גלאט שטויות", "ומה מאד הוכהו בסנוורים" (קודם כל, בערגשטיין, גש בדחיפות לאולפן לעברית!), וכיוצא.   האמת היא שהפעם היססתי אם לענות לו בכלל, שכן בניגוד לפעם הקודמת, כעת לא פירסם בערגשטיין את הגיגיו בדפוס, לא ב"הערות וביאורים" ולא בשום מקום אחר – מן הסתם לא אבו לקבלם שוב, לאחר שתגובתי הראשונה העמידה אותם על טיבו – אלא רק העלה אותם לבלוג אינטרנטי שפתח בשם " Understanding Divine Omnipotence ‏"‏, כאן:   http://kolyochol.blogspot.com /   לפי תאריך הפוסט הרלוונטי שם הוא פורסם ב22 ביולי האחרון, אם כי הובא לידיעתי רק עתה בעקבות קישורים בפורומים החרדיים. ככלל, במקרים כאלו, תגובה למקור אינטרנטי היא בעייתית, כיוון שהכותב אליו מכוונת התגובה עשוי בעתיד למחוק את מאמרו מן הרשת או לערוך ולשנות אותו, כך...

האם יכול אלוהי החסידים להתאבד?

הרצאה שנייה מבין שתי הרצאות שנשאתי ביום רביעי השבוע  בקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות בקראקוב, פולין. ההרצאה משרטטת את הטיעון העיקרי של ספרי "מה שאלוהים לא יכול" (ירושלים 2016), תוך חידודן של כמה נקודות בעקבות הדיונים השונים שהשתתפתי בהם מאז פירסום הספר. ההרצאה נישאה באנגלית ובשפה זו הועלתה לדף שלי באתר 'אקדמיה', כאן:  https://uni-hamburg.academia.edu/ISRAELNETANELRUBIN  הרצאה זו גם הוסרטה והועלתה לערוץ שלי ב'יוטיוב', כאן: https://www.youtube.com/watch?v=u0cNrrpDduw&t=1110s  במקור כתבתי גם הרצאה זו בעברית, ואני מפרסם כאן את נוסחה העברי: ישראל נתנאל רובין מרכז הרמב"ם ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת המבורג הקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות 18 ביולי 2018, קראקוב האם יכול אלוהי החסידים להתאבד? הרצאה זו מבוססת על ספרי מה שאלוהים לא יכול , אשר יצא לאור בשנת תשע"ו, והוא עצמו מבוסס ע ל הדיסרטציה שלי שהוגשה לסינט של האוניברסיטה העברית שלוש שנים קודם לכן. כאן אנסה למסור בקווי...