דילוג לתוכן הראשי

'נמנע הנמנעוּת', בשורוק, ולא 'נמנע הנמנעוֹת', בחולם


'נמנע הנמנעות' הוא המושג שטבע ר' שמואל שניאורסון, ה'נשיא' הרביעי של חב"ד, כדי לתאר את התפיסה החב"דית את אלוהים כבלתי כפוף ללוגיקה, ולפיכך כבעל יכולת לחולל גם נמנעות לוגיות, כמו לברוא מרובע בן שלוש צלעות, בניגוד לעמדת הרמב"ם והרציונליסטים היהודים.

ליהודי דתי מן השורה המושג 'נמנע הנמנעות' אינו אומר דבר, אבל הוא מוכר לכל ילד ונערה חב"דיים. הצירוף 'נמנע הנמנעות' הוא מסוג הסיסמאות הקלות והקליטות, המעבירות בתמציתיות רעיונות גדולים ומסובכים. ההתנגדות החב"דית לעמדת הרמב"ם בעניין מוגבלותה של האומניפוטנטיות האלוהית נמצאת בהרחבה כבר אצל ר' שניאור זלמן מלאדי, בעל ה'תניא' ומחולל חב"ד, וחוזרת שוב ושוב גם בספרות חב"ד אחריו, אולם מאה שנה עברו עד שר' שמואל שניאורסון הצליח לתמצת את הרעיון בשתי מילים, 'נמנע הנמנעות'. הצירוף נקלט מייד, ומשמש מאז את החב"דיים כדי לאזכר את הרעיון בקצרה. וטוב שכך: תארו לכם כמה היה זה מסובך אם בכל פעם שהיו נזקקים לעניין, היו צריכים לחזור מן ההתחלה: מה אומר הרמב"ם, למה לשיטתם הוא לא צודק, ומה ההבדל בין נמנעות פיזיות לנמנעות לוגיות, וכו'.  

דא עקא, שה'ביכלעך' של מאמרי החסידות החב"דיים, הועתקו בכתב-יד, ולאחר מכן נדפסו, ללא ניקוד. התוצאה היא שהחב"דניקים החביבים משבשים את ההגייה הנכונה של הצירוף שהמציא רבם, וכך הופכים את ר' שמואל בדיעבד לעילג גמור. הם אומרים 'נמנע הנמנעוֹת', ובמבטאם מנקדים את הע' של 'הנמנעות' בחולם.

בחג הסוכות תרל"ב, לפני מאה וחמישים שנה בדיוק, אמר ר' שמואל שניאורסון מאמר חסידות, ד"ה ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר וכו'. ה'מאמר' יצא לאור לראשונה בניו-יורק בשנת תש"נ, כשהרבי מלובביץ' הורה לפרסמו לכבוד יום השנה ה107 של ר' שמואל, 'המהר"ש' בשפה שלהם.

ר' שמואל פותח את ה'מאמר' בסתירה שמצא בין הזוהר, שם כתוב כי אתרוג מסמל את 'יסוד' (איבר המין הגברי...), ולולב את ה'נוקבא', לכתבי האר"י, שם נאמר תמיד להיפך - לולב הוא 'יסוד' (הסכימו איתי כי לפחות מבחינת צורת הלולב, האר"י צודק...), ואילו האתרוג הוא הנוקבא... וגם ב'ספר הבהיר' כתוב כמו האר"י!

על הסתירה בעניין האתרוג, מצא ר' שמואל תירוץ גאוני. אתרוג הוא 'עטרה שביסוד', בלשון מודרנית - כיפתו של איבר הזכרות... ובלשון הקבלה, "מלכות שביסוד", היינו הנקביות שבזכריות, הצד הנשי של הגבר, וכך, פלאי פלאים, צודק הזוהר שאתרוג הוא 'יסוד', וצודקים גם ספר הבהיר והאר"י שאתרוג הוא 'נוקבא'.

אך מה יהא על הסתירה בעניין הלולב? פשוט מאד, ממשיך ר' שמואל בחדווה. אם אתרוג הוא הנשיות שבגבריות, מובן כי הלולב אינו אלא הגבריות שבנשיות... "וא"כ לפ"ז יתכן מ"ש בס' הבהיר שהלולב הוא יסוד... להיותה בחינת יסוד שבמלכות". 

מרוצה מתירוצו הגאוני, ממשיך ר' שמואל להתעמק. הדרשה האמורה נמצאת בזוהר בהקשר של הכתוב בפרשת וישלח, שבפנטזיות של המקובלים נדרש לעניין 'שבירת הכלים': "וימלוך תחתיו הדר, ושם אשתו מהיטבאל"; 'הדר' אינו אלא "פרי עץ הדר", וממילא 'מהיטבאל' היא הלולב. ולמה נשברו ה'כלים'? כי היה כאן פרדוקס לוגי. 'אין סוף' דרש מ'אורות דתוהו' דבר והיפוכו, לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. מצד אחד דרש מהם להתבטל אליו, ואם כך אין להם מציאות נפרדת, ומאידך דרש מהם "גם להחיות הכלי שלהם עצמו, שזה עניין אור בכלים, שהכלי חי מהאור... שישאו שני הפכים אלו יחד, שיהיו דבוקים ב'אין סוף'... ומכל מקום יחיו הכלים גם כן, על דרך משפיע ומקבל, נפש וגוף, וכו', והם לא קיימו כמו שנצטוו ונשברו".

אכן, פלאי פלאים! אך אם כן, הרי תמוה מאד - מה רוצים אפוא מ'אורות דתוהו', ומה חשב לו אלוהים מלכתחילה? איך היו 'אורות דתוהו' האומללים הללו אמורים לקיים הוראה בלתי-אפשרית כזו, "שישאו שני הפכים אלו יחד"?

וכאן מגיעה ההברקה של ר' שמואל:

"אלא על כרחך צריך לומר, שזה יכול להיות! וזה היה רצון 'אין סוף', בורא התוהו, ואיך הוא? זהו מצד כוח האין-סוף הכל-יכול, יכול להיות גם בהגבלת הכלי אור הבלתי-בעל-גבול, פירוש: שיהיה עומד כוח הבלתי-בעל-גבול בבעל-גבול יחד, שבאמת באין-סוף הם באחדות פשוטה בתכלית, וכמו רוכב ובלתי-רוכב, או פילא בקופא דמחטא, שכבר עמדו למנין הרשב"א וסיעתו, שבחיק הבורא נמנע הנמנעות"!

כאן, היום, יו"ט הראשון של סוכות, לפני מאה וחמישים שנה בדיוק, נולדה במוחו הקודח של ר' שמואל שניאורסון הסיסמה "נמנע הנמנעות". זוהי הפעם הראשונה שהצירוף הזה מופיע בספרות חב"ד, וכאמור, הוא נקלט שם מיד, ונעשה לתיאור החב"די הנפוץ של תפיסת האומניפוטנטיות האלוהית שלהם.

לא ניכנס כאן למה שהוא אומר "שכבר עמדו למנין הרשב"א וסיעתו", שבזה הוא שקרן, שקרן בן שקרן - לא "עמדו למניין", ואין כזה רשב"א, אבל על זה כתבתי כבר באריכות ב"מה שאלוהים לא יכול", ואינו מענייננו עתה.

בכל אופן, נחזור למה שהתחלנו:

כשר' שמואל שניאורסון אמר וכתב "שבחיק הבורא נמנע הנמנעות", הוא ביטא, ללא ספק, "הנמנעוּת", בע' שרוקה. המילה 'נמנעוּת', כשם עצם, מופיעה במילון אבן-שושן, והפירוש הראשון (מתוך שלושה) שניתן לה הוא "היות נמנע, אי אפשרות לבצע". במילון אבן-שושן שם כתוב שזוהי מילה המגיעה מן העברית החדשה, "מספרות ההשכלה ועד ימינו". או שר' שמואל קרא אותה ב'המגיד' וכיוצא בו, או שחידש אותה בעצמו. לצירוף 'נמנע הנמנעוֹת' בחולם, לעומת זאת, אין היתכנות דקדוקית בעברית.

מעניין שבדרך כלל הטעויות בקריאת מילים בלתי-מנוקדות בעברית הן הפוכות - נוטים לקרוא בשורוק במקום בחולם, וכך למשל סירסו את שמן של מסכתות יומא, כריתות, ועוקצין. כנראה שבמקרה זה, צורת הריבוי של 'נמנע' - 'נמנעוֹת' בחולם, השפיעה. אבל זוהי ללא ספק טעות, ובמקרה שלנו צריך לקרוא "נמנע הנמנעוּת".

בושו והיכלמו, חב"דניקים, על שאני הוא שצריך ללמדכם כיצד לקרוא את דברי רבכם! 

אבל למעשה, כשאמשיך להתווכח עם חב"דיים שייקרו בדרכי, ולהכותם בהנאה על קודקודם בעניין 'נמנע הנמנעות' האווילי שלהם, אני אמשיך לבטא "נמנע הנמנעוֹת", בחולם. שאם לא כן, החב"די השוטה הרי "יתקן" אותי בחיוך זחוח, וכבר תהיה לו הוכחה מיניה וביה, כי בהיעדר 'התקשרות' אינני מבין כלום בשטויותיהם.

מועדים לשמחה לכולם.



תגובות

  1. לדעתי ההיגוי הוא נמנעות בחול"ם, והכוונה היא שהא-ל נמנע ממנו אותן "נמנעות" עליהן דובר בראשונים, כמו למשל בספר העיקרים מ"א פכ"ב
    ונאמר שהנמנעות שני מינים, אם נמנעות קיימות בעצמם שלא יתואר השם ביכולת על חלופן, כמו שהכל יותר גדול מן החלק או שקוטר המרובע גדול מצלעו, כי לא יתואר השם ביכולת על שיהיה החלק שוה אל הכל, או שיהיה קוטר המרובע שוה לצלעו, או שיהיו זויות המשולש יותר משתי נצבות, או שיתקבצו שני ההפכים יחד בנושא אחד בעת אחת, או שיהיו החיוב והשלילה צודקים יחד על דבר אחד מצד אחד וכו'.

    השבמחק
    תשובות
    1. "נמנע הנמנעות" בחולם בלתי אפשרי ע"פ הדקדוק העברי. קיימים בספרות העברית צירופים כמו 'נמנע המציאות', כלומר, לא יתכן שהוא נמצא, וע"ד זו 'נמנע הנמנעות' בשורוק, היינו, לא יתכן שמשהו מנוע ממנו. אבל אין כזה דבר 'נמנע השולחן' ו'נמנע הכסא', במובן שנמנע ממנו לשבת ליד שולחן או על הכסא. כך גם לא יתכן מבחינה דקדוקית 'נמנע הנמנעות' בחולם, במובן שנמנעות ממנו נמנעות.

      מחק
    2. אין כמעט הבדל תחבירי בין נמנע הנמנעות בשורוק או בחולם. אלא שנמנעות בשורוק כמו נמנע המציאות שהוא תחביר חדש מימות הביניים שכוונתו מנוע מן הימצאות, גם כאן הכוונה רחבה יותר או שהוא מנוע מאפשרות מה שידוע כ'הנמנעות' (ואינו דומה לנמנע השולחן שהוא מוסב על הימנעות מפעולה מסוימת כמו הישיבה ליד השולחן, ואינו מתייחס לשוחן עצמו). מה שפחות נכון כאן הוא ה"א היידוע, כי מתאים יותר לומר מנוע-נמנעות, אלא שה"א היידוע כאן מוסף כדי להתייחס ישירות למושג הנמנעות הידוע.
      גם היום בעברית חדשה רווח הביטוי מנוע-נפילות, מנוע-תרופות, מנוע-הצלחות, מנוע-אפשרויות.... כולם בעלי אותה משמעות, ואם אדמו"ר פלוני המציא את התחביר השימושי הזה יבורך.

      מחק
    3. זו בדיוק הבעיה של "נמנע הנמנעות" בחולם, ש"הכוונה רחבה יותר", כלשונך, וההרחבה הזו אינה לגיטימית.
      "נמנע המציאות" - היינו, שהמציאות נמנעת ממנו; "נמנע הנמנעות" בשורוק - היינו, שהנמנעות (בשורוק) נמנעת ממנו; אבל ב"נמנע השולחן" לא ברור - מה בדיוק נמנע ממנו ביחס לשולחן? לשבת לידו? לעמוד עליו? לרקוד איתו?, וכך גם ביחס ל"נמנע הנמנעות" בחולם - לא ברור מה בדיוק נמנע ממנו ביחס לאותן נמנעות (בחולם): אולי נמנע ממנו דווקא מלעשותן, שזה בדיוק ההיפך ממה שמטומטמי חב"ד טוענים?

      בקיצור, בלשון דקדוקית: ל'נמנע' אתה לא יכול להוסיף כל שם-עצם (noun) שתרצה, כי אז לא יהיה מאיזו פעולה ספציפית הקשורה לשם העצם הזה, הסובייקט מנוע. אתה יכול להוסיף ל'נמנע' רק שם-פעולה (verbal noun). אתה יכול לומר "נמנע השמירה", אבל לא "נמנע השומר".

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

השגחה פרטית על בעלי חיים: חידוש הבעש"ט או ישו הנוצרי?

  מאמרי החדש המתפרסם כעת בכרך 18 (2) של "מורשת ישראל", כתב-העת של אוניברסיטת אריאל, מרחיב בנושא שנגעתי בו ב"מה שאלוהים לא יכול", עמ' 409-399, ומבחינה זו הוא מהווה המשך של ספרי. ברשימה זו אספר את סיפורו של המאמר הזה, אתאר את הדם, היזע, והדמעות, שהוא עלה לי עד לפרסומו, ואשאיר לקוראים את המסקנות המתבקשות באשר לחופש אקדמי וכתיבה אקדמית חופשית בישראל במאה העשרים ואחת.   נושאו המרכזי של המאמר הוא דחייתה של התיאולוגיה החסידית והחרדית בת-זמננו את השקפתו של הרמב"ם, כפי שהיא מתוארת ב"מורה הנבוכים", ולפיה אלוהים משגיח בפרטות רק על בני אדם, בעוד לגבי בעלי-חיים, ואין צריך לומר צומח ודומם,   "לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזירה מאת השם ורצונו האישי עתה […] אבל אלו כולם אצלי במקרה גמור, כמו שחושב אריסטו" (מו"נ ג, יז).   לדעה זו של הרמב"ם שותפים רובם ככולם של ה'ראשונים' , אולם היא נדחית  בידי החסידות, מאז עלייתה לפני כמאתיים וחמישים שנה, ועד לזמננו. בפרט בדורנו, הפך זאת מנחם מנדל שניאורסון, הרב

האם יכול אלוהי החסידים להתאבד?

הרצאה שנייה מבין שתי הרצאות שנשאתי ביום רביעי השבוע  בקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות בקראקוב, פולין. ההרצאה משרטטת את הטיעון העיקרי של ספרי "מה שאלוהים לא יכול" (ירושלים 2016), תוך חידודן של כמה נקודות בעקבות הדיונים השונים שהשתתפתי בהם מאז פירסום הספר. ההרצאה נישאה באנגלית ובשפה זו הועלתה לדף שלי באתר 'אקדמיה', כאן:  https://uni-hamburg.academia.edu/ISRAELNETANELRUBIN  הרצאה זו גם הוסרטה והועלתה לערוץ שלי ב'יוטיוב', כאן: https://www.youtube.com/watch?v=u0cNrrpDduw&t=1110s  במקור כתבתי גם הרצאה זו בעברית, ואני מפרסם כאן את נוסחה העברי: ישראל נתנאל רובין מרכז הרמב"ם ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת המבורג הקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות 18 ביולי 2018, קראקוב האם יכול אלוהי החסידים להתאבד? הרצאה זו מבוססת על ספרי מה שאלוהים לא יכול , אשר יצא לאור בשנת תשע"ו, והוא עצמו מבוסס ע ל הדיסרטציה שלי שהוגשה לסינט של האוניברסיטה העברית שלוש שנים קודם לכן. כאן אנסה למסור בקווי

ברוכים הבאים!

ברוכים הבאים! בלוג זה ישמש פלטפורמה לדיונים בעניין הספר "מה שאלוהים לא יכול" מאת ישראל נתנאל רובין, ירושלים תשע"ו (הוצאת ראובן מס). בקרוב נתחיל להעלות רשומות, עליהן יוכלו המשתתפים להגיב ולנהל דיונים. .