דילוג לתוכן הראשי

"מה שאלוהים לא יכול" - ביקורת מאת חגי הופר

חגי הופר היה הראשון לפרסם ביקורת על "מה שאלוהים לא יכול", כבר ביום 13 בפברואר 2017. פירסם בבלוג שלו, "ביקורות ספרים ומאמרים", וכן בדף הפייסבוק שלו, כאן:
 
 
בפייסבוק שם ישנן גם תגובות.
 
 
מה שאלוהים לא יכול/ ביקורת מאת חגי הופר
האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יוכל להרים?
זו שאלה מפורסמת, שיש מי שפוטר אותה כשאלה שטותית, אך בעצם היא שאלה יסודית ביותר, ששואלת, במילים אחרות, האם אלוהים כפוף לחוקי הלוגיקה שלנו?
ובעצם, גם ניסוח זה אינו מדויק, כי זו שאלה בפני עצמה, האם חוקי הלוגיקה הם "שלנו", או שהם כלליים, של העולם, אובייקטיביים. ומכאן, האם הנמנעות של האל, אם היא קיימת, היא אונטולוגית או אפיסטמולוגית, במציאות או בתפיסה?
את השאלה הבסיסית הזו, כולל כל השאלות הנלוות לה, אלה ואחרות, מציג ישראל נתנאל רובין בספרו "מה שאלוהים לא יכול" (ראובן מס, 2016), ספר עב כרס (509 עמ') שהוא עיבוד של עבודת הדוקטוראט של המחבר במחשבת ישראל.

לא אוכל לפרט את כל נפתולי הדיונים שהמחבר מציג, אך אוכל לומר את הטענה המרכזית שלו:
באופן כללי, המגמה ששלטה בפילוסופיה היהודית – ולא רק היהודית – של ימי הביניים הייתה, כי אלוהים אכן מוגבל על-ידי חוקי הלוגיקה והמתמטיקה. אין הוא יכול לגרום לכך שאחד ועוד אחד לא יהיה שווה שניים ולא שסך הזוויות של משולש יהיה מעל 180. כך סבר, למשל, הרמב"ם, גדול הוגי היהדות מאז ומעולם. תפיסה זו היא תפיסה רציונאליסטית; היא שואפת לתמונת עולם רציונאלית ומובנת.
לעומת זאת, הקבלה, שהחלה לפרות במאה ה-13, אחרי תקופת הפילוסופיה, הפכה את הקערה על פיה, ולפיה אלוהים דווקא אינו כפוף לחוקי הלוגיקה והוא כל-יכול במלוא מובן המילה. וזהו גם אופייה הכללי של הקבלה – היא מתרחקת מתמונת העולם הרציונאלית ומתקרבת למיסטי ולמופלא.

הנה כי כן, ההכרעה בשאלה שלעיל, שיכולה להיראות במבט ראשון זניחה, היא משמעותית ביותר לעיצוב דמותה של הדת – האם אנו רוצים יהדות שכשפים ולחשים, או יהדות שמסתמכת בעיקרה על הדעת? אני יודע מה התשובה שלי – האפשרות השנייה, יהדות הנסמכת על הדעת, אך נראה כי הדומיננטיות כיום היא דווקא על החלופה, היהדות המיסטית. וזהו דבר מופלא כשלעצמו, כי לרוב דעת הקדמונים קובעת, וביותר כאשר הם בעלי שיעור קומה כרמב"ם וכריה"ל, בעוד פה דעתם נדחתה לקרן זווית, לפחות בחלקים נרחבים של הדתיות.

מעבר לזה, לשאלה עצמה, היה חסר לי דיון תשתיתי שלה. כלומר, מניין צמחה מראש הדעה כי אלוהים הוא "כל יכול"? אמנם מופיע בתנ"ך הביטוי "המה' ייפלא דבר?", אך ניתן להבינו במישור התופעות הפיזיקליות, כמו כל שאר ניסי התנ"ך. ובכלל, בתנ"ך אין כל דיון פילוסופי ומופשט כפי שמופיע בהמשך הדרך. כך גם, המחבר מציין כמה פסוקים שבהם נאמר כי אלוהים "לא יוכל" כך וכך, אך לדעתי יש להבינם תחת ההיגיון התנ"כי, שאינו פילוסופי (ואף שגם אני בעצמי ציינתי פעם כמה פסוקים שכאלה[1]). ואולי הדבר מקביל להבחנה שמציין המחבר בשם פילוסוף אחד (ג'יץ') בין Omnipotent ל-almighty (עמ' 458). נראה לי שהתייחסות מחודשת אל עצם ההגדרה, מבחינה פילוסופית טהורה, יכולה לשפוך אור גם על התשובה, או התשובות.

נקודה אחת נוספת מעניינת שאני רואה לנכון לציין היא הקביעה של תומס אקווינס, ב"מכלול נגד הגויים", כי אלוהים אינו יכול להיות גוף. רובין כותב יפה:
"בשלב זה, קשה לנו כבר להחניק חיוך. תומס אקווינס, גדול הפילוסופים והתיאולוגים הנוצרים, לא מצא מה להציב בראש רשימת הדברים שאלוהים אינו יכול לעשות, אלא ש… "אלוהים אינו יכול להיות גוף". האמנם? ואולי מרוב פילוסופיה, שכח תומס שהוא נוצרי?" (עמ' 219).
אכן, שלילת אפשרויות מהאל יכולה להתרחב עוד ועוד ולהיות מסוכנת למאמין, אך מי ששולל שלילה זו צריך לקבל את זה שגם התגשמות האל היא בגדר אפשרות. ועוד, הוגים יהודים הרבו להשתמש בחוסר ההיגיון לניגוח הנצרות, אך רובין מראה כי גם הוגים נוצרים רבים נעזרו בפילוסופיה והחזיקו בדעת הנמנעות, השוללת מהאל כמה אפשרויות.

לסיכום הספר, זהו מחקר מעמיק ביותר ומרשים מאוד, אך קשה מאוד לקרוא אותו וגם אני לא קראתי כל מילה. המחבר מביא ציטוטים ארוכים רבים, אשר באופן לימוד רגיל לוקח שעות על גבי שעות רק כדי ללמוד אותם בלבד. לכן נראה לי שמי שבכל זאת ירצה לצלול לתוכו יצטרך לקחת לריאותיו הרבה אוויר ולהשקיע בדבר זמן רב. אבל הוא ימצא בספר זה שפע רב ודיון מעמיק.

[1] כאן: http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t26a1_0.html

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

השגחה פרטית על בעלי חיים: חידוש הבעש"ט או ישו הנוצרי?

  מאמרי החדש המתפרסם כעת בכרך 18 (2) של "מורשת ישראל", כתב-העת של אוניברסיטת אריאל, מרחיב בנושא שנגעתי בו ב"מה שאלוהים לא יכול", עמ' 409-399, ומבחינה זו הוא מהווה המשך של ספרי. ברשימה זו אספר את סיפורו של המאמר הזה, אתאר את הדם, היזע, והדמעות, שהוא עלה לי עד לפרסומו, ואשאיר לקוראים את המסקנות המתבקשות באשר לחופש אקדמי וכתיבה אקדמית חופשית בישראל במאה העשרים ואחת.   נושאו המרכזי של המאמר הוא דחייתה של התיאולוגיה החסידית והחרדית בת-זמננו את השקפתו של הרמב"ם, כפי שהיא מתוארת ב"מורה הנבוכים", ולפיה אלוהים משגיח בפרטות רק על בני אדם, בעוד לגבי בעלי-חיים, ואין צריך לומר צומח ודומם,   "לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזירה מאת השם ורצונו האישי עתה […] אבל אלו כולם אצלי במקרה גמור, כמו שחושב אריסטו" (מו"נ ג, יז).   לדעה זו של הרמב"ם שותפים רובם ככולם של ה'ראשונים' , אולם היא נדחית  בידי החסידות, מאז עלייתה לפני כמאתיים וחמישים שנה, ועד לזמננו. בפרט בדורנו, הפך זאת מנחם מנדל שניאורסון, הרב

האם יכול אלוהי החסידים להתאבד?

הרצאה שנייה מבין שתי הרצאות שנשאתי ביום רביעי השבוע  בקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות בקראקוב, פולין. ההרצאה משרטטת את הטיעון העיקרי של ספרי "מה שאלוהים לא יכול" (ירושלים 2016), תוך חידודן של כמה נקודות בעקבות הדיונים השונים שהשתתפתי בהם מאז פירסום הספר. ההרצאה נישאה באנגלית ובשפה זו הועלתה לדף שלי באתר 'אקדמיה', כאן:  https://uni-hamburg.academia.edu/ISRAELNETANELRUBIN  הרצאה זו גם הוסרטה והועלתה לערוץ שלי ב'יוטיוב', כאן: https://www.youtube.com/watch?v=u0cNrrpDduw&t=1110s  במקור כתבתי גם הרצאה זו בעברית, ואני מפרסם כאן את נוסחה העברי: ישראל נתנאל רובין מרכז הרמב"ם ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת המבורג הקונגרס האחד-עשר של האיחוד האירופי למדעי היהדות 18 ביולי 2018, קראקוב האם יכול אלוהי החסידים להתאבד? הרצאה זו מבוססת על ספרי מה שאלוהים לא יכול , אשר יצא לאור בשנת תשע"ו, והוא עצמו מבוסס ע ל הדיסרטציה שלי שהוגשה לסינט של האוניברסיטה העברית שלוש שנים קודם לכן. כאן אנסה למסור בקווי

תגובה ל"תגובה" לספרי 'מה שאלוהים לא יכול' מאת אברהם בערגשטיין ("נמנע הנמנעות", 'הערות וביאורים' שנה לט, ט (אלף קלט), עמ' 85-63)

בגליון האחרון של הבטאון החב"די 'הערות וביאורים' היוצא לאור על ידי ישיבת 'אהלי תורה' בניו-יורק, פירסם אברהם בערגשטיין "תגובה" לספרי 'מה שאלוהים לא יכול', ולפרק 'הנמנעות בתיאולוגיה של חב"ד' בפרט ('מה שאלוהים לא יכול', עמ' 390-363), תחת הכותרת "נמנע הנמנעות" (אברהם בערגשטיין, "נמנע הנמנעות", הערות וביאורים שנה לט, ט (אלף קלט), עמ' 85-63). "תגובה", במרכאות, על שום מה? על שום שמאמרו של בערגשטיין כולו סובב סביב ספרי, שואב מספרי ומתעמת עם ספרי פיסקה אחר פיסקה, הערת-שוליים אחר הערת-שוליים, ובכל זאת אינו מזכיר את שם ספרי אפילו פעם אחת, ולקוראי המאמר ה'תמימים', תרתי-משמע, נותר רק לתהות מיהו האויב המסתורי שבערגשטיין נאבק בו בלהט כזה. מי הם, לופת 'תמים' כזה את זקנקנו, ומניד בראשו בפליאה; מי יכולים להיות הזדים העלומים "המתעקשים לכפור ב"כל-יכול" ו"נמנע הנמנעות" [...] ששייך שיעמיסו פירושים מעוותות ומסולפות בדברי רבותינו נשיאינו מתוך התעלמות ועד להשמטת משפט